Czy znasz jagody Goji?

Jagody Goji pochodzą z Himalajów. Historia ich wykorzystywania do celów zdrowotnych jest bardzo długa – liczy ponad 6000 lat. Ulubione owoce mnichów tybetańskich, potocznie nazywane "jagodami szczęścia" – od wieków uznawane są w Azji za jedne z najzdrowszych owoców świata. Pogląd ten jest współcześnie szczególnie rozpowszechniony wśród znanych na świecie celebrytów: Madonna uważa, że właśnie im zawdzięcza swą nieprzemijającą urodę i młodość, Mick Jaeger – swoje siły witalne, o korzyściach płynących z regularnego spożywania jagód Goji zaświadczają też Demi Moore, Britney Spears, czy Catherine Zeta-Jones.....

Ze względu na świetny smak, Goji warto jeść na surowo, tak jak rodzynki, w dziennej dawce od 10 do 20 gramów, polecamy też sok z tych owoców. Najważniejsze jest w tym wypadku regularne dostarczanie organizmowi cennych witamin i mikroelementów. Goji znajdują też zastosowanie w wielu potrawach:

  • Dodatek do płatków śniadaniowych, czy musli
  • Pyszne danie z kaszą ryżową lub jaglaną, dodatek do sosów i zup
  • Dodatek do ciast, muffinek i sałatek
  • Herbatka z goji (10-15 szt. zaparzyć w gorącej wodzie, ew. wraz z zieloną herbatą)
  • Martini Dry z goji (zamiast oliwek)

Ilość substancji cennych dla organizmu, jakie można znaleźć w Goji jest wprost niezliczona. Charakterystycznymi dla nich związkami są m. in. antyoksydanty – katenoidy a wśród nich beta-karoten oraz zeaksantyna i luteina – substancje niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania siatkówki oka, chroniące ją przed szkodliwym wpływem nadfioletu. Stężenie antyoksydantów w jagodach Goji jest trzykrotnie większe niż w owocach granatu, a ponad dziesięciokrotnie większe niż w takich owocach jak jagody, jeżyny czy truskawki.

Wartości odżywcze 100 g Goji:

  • Witamina A – minimum 80 IU; Witaminy B 1,65 mg; Witamina C 51 mg; Witamina 1,3 mg;
  • Beta-karoten 7 mg; Zeaksantyna 82,4 mg; Luteina 2 mg;
  • Wapń 60 mg; Sód 420 mg; Potas 1132 mg; Żelazo 7,4 mg; Cynk 2 mg; Selen 50 mcg;
  • Błonnik 13,09 g; Białko 12,42 g; Węglowodany 70 g (w tym cukry 44,2 g); Tłuszcze 1,05 g; Cholesterol 1,96 mg.
Kontynuuj